Winterklus 18/19: deel 4. Ramen waterdicht maken

(Inmiddels bijna een jaar geleden, maar ik wil de serie toch even afmaken) Drie jaar geleden heb ik de ramen van Aqui vernieuwd. De boot lag toen twee weken buiten op de kant en omdat dat toen een goed idee leek besloot ik niet alleen de ramen te vernieuwen maar ook de kajuit te lakken, als eerste stap voor de hele bovenbouw. Beide waren uiteindelijk een mislukking. De lak begon al na een paar weken af te bladderen en de ramen waren vanaf dag 1 al niet waterdicht en dat werd steeds erger.

De Fout
20181119_100003_resized

Verwijderen gaat niet makkelijk

Met het weer verwijderen van de ramen bleek dat ik de vorige keer twee fouten had gemaakt. Ik had de ramen gekit voor de – bij nader inzien toch al niet geweldig hechtende – lak was uitgehard. Daardoor liet de lak onder de kit los en ging het daar langs lekken. Ten tweede had ik op een paar plaatsen de ramen te stevig vastgedrukt waardoor vrijwel alle kit er van tussen was geperst. En dat de temperatuur tijdens het plaatsen aan de hoge kant was zal ook niet geholpen hebben. 
Bijkomende irritatie: het was onmogelijk na te gaan waar de lekkages precies zaten zonder het hele raam eraf te halen en het ” binnenkozijn” te verwijderen. Een lek lokaal herstellen lukte daarom ook eigenlijk nooit

De Les
20190319_105557_resized

kitten gebeurt nu rechtstreeks op (gerepareerd) polyester

Ramen kitten moet gebeuren of op zeer goed aangebrachte en uitgeharde lak (= na maanden en niet na een paar dagen) of als dat niet lukt direct op het polyester en er dan later omheen lakken. Dat laatste is misschien minder fraai, maar lekke ramen zijn heel veel erger. Omdat het me bij deze klus niet lukte voor de winter te lakken omdat het te koud werd, is dus plan 2 uitgevoerd: kitten direct op het geschuurde polyester.
Om te voorkomen dat ik de kit er vantussen pers tijdens het aandraaien van de schroeven ga ik zorgvuldiger afstandhouders gebruiken. En om toekomstige lekkages wel te kunnen lokaliseren en repareren zonder het raam te hoeven verwijderen bout ik de ramen binnen direct tegen het polyester en wordt het binnenkozijn een dunne ‘ sierwand’  die evt gedemonteerd kan worden. Qua uitvoering wel iets lastiger maar erg zinvol, zou blijken.

De uitvoering
20190315_091523_resized

Latjes met gaten om de boutjes in te laten verzinken

20181203_115618_resized

Er blijft 1 laag van het orginele multiplex ‘ binnenmuur’ achter

De oude ramen zaten voor het overgrote deel wel degelijk erg goed vast. Het demonteren ging met een stevig plamuurmes en een hamer en soms zelfs een beitel. 3 ramen kwamen zo – herbruikbaar – los, de vierde barstte helaas. Ik bestelde een nieuw raam (en bij behornde kit en primers) weer bij Pasman bootramen want dat was vorige keer goed bevallen. Ook nu was de service weer prima met speciale dank aan Eric die nuttige tips had, speciaal voor het hergebruik van de oude ramen.

20190331_173821_resized

77 boutjes…

20190331_153849_resized

afstandhoudertjes en de eerste kit ‘rups’

Normaal gaan de bouten door het raam, door het polyester en door de houten ‘ binnenmuur’ . Vanuit de fabriek zit die muur zelf verlijmd aan het polyester. Een lekkage is zo erg lastig te localiseren en als er een lakkage is, is vrijwel de enige oplossing om het hele raam eruit te halen. (Het originele raam heeft 35 jaar lekkage vrij gezeten, dus vakmansschap heeft hier ook wat te zeggen 😉 ) . Nu kies ik er voor om het raam alleen op het polysester vast te bouten. Idee daarachter is dat ik een evt lekkage (hoogstwaarschijnlijk bij 1 van 144 boutjes) dan niet alleen goed kan localiseren maar ook kan herstellen zonder het hele raam te moeten verwijderen. Reparatie van andere lekkages zijn op die manier ook kansrijker.

20190308_145507_resized20190510_140106_resizedOmdat de moertjes nu dus aan de binnenkant tegen het polyester uitsteken heb ik een (moer dik) hardhouten opvul latje rond de raamopningen geplakt met uitsparingen ter hoogte van elk moertje. De ‘ binnenmuur’ wordt nu slechts 9 mm dik en schroef ik met (heel veel minder dan 144 🙂 ) korte schroefjes op de geplakte latjes. Uiteindelijk ging het meeste werk zitten in het eruit slopen van de oude muren en enigszins vlak maken van de ondergrond. Omdat de ramen er toch uit waren was het goed vastplakken (met Bison Polymax) en klemmen van de latjes kinderspel.
Het uitmeten (met de oude muur als sjabloon) gaat vrij eenvoudig. Het uitzagen met een decoupeerzaag is op zich niet moeilijk, maar het is wel een uitdaging om zulke lange stukken geen ‘golfjes’ te krijgen. Een andere zaag (bv circelzaag) is eigenlijk geen optie omdat natuurlijk niets echt recht is.

20190405_142905_resizedTevreden

Ik ben heel tevreden over het eindresultaat. Het ziet er prima uit. Van buiten en van binnen. Om de ramen heen schilderen zal straks aardig lukken en de muren binnen zien er, mede doordat er veel minder schroeven in zitten dan de originele bouten en ik een redelijk vaste hand had tijdens het zagen, heel strak uit. En ja, ze moeten nog een likje verf hebben, maar ik wilde ook nog zeilen deze zomer, dus dat is een winter opgeschoven. Het makkelijk demonteerbaar zijn van de muren gaat zich waarschijnlijk binnekort bewijzen: er is een kleine lekkage en die zou nu makkelijk te localiseren en reparen moeten zijn.

Related Images:

2 Responses

  1. Herriet says:

    Goedendag, Ik heb uw verhaal gelezen. Wij hebben zelf net een Jeanneau Aquila gekocht en willen komen de week ramen vervangen. Welke boutjes en moertjes heeft u daarvoor gebruikt en waar kunnen we die eventueel kopen?

  2. Peter says:

    Hallo Herriet,

    De boutjes en moertje had ik 5 jaar geleden al gekocht op internet. De websites weet ik niet meer. Maar als je zelf zoekt is het handig de juiste termen te weten: de boutjes zijn (in mijn geval) ‘imbus flensbout’ en de moeren zoals die er ook origineel in zitten heten: busmoer of hulsmoer. Uiteraard RVS.
    Die hulsmoeren zijn vrij duur dus het is wel de moeite waard om een goede aanbieding te zoeken omdat je er meer dan 100 nodig hebt.
    Zelf heb ik het deze keer de hele binnenmuur anders gedaan zodat het raam met gewone moertjes vastgemaakt kon worden. Maar dat was vooral zo gedaan omdat ik ook de binnenmuren verving. Als die blijven zitten kan je waarschijnlijk zelfs de originele hulsmoeren gewoon hergebruiken.

    Groet,
    Peter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *