Winterklus 18/19: deel 3b. Schuren, lakken en Kiwigrippen
Het belangrijkste doel van de ‘ Kluswinter 2018/2019’ is het dek, de kajuit en de kuip van nieuwe lak en anti slip voorzien. Begin 2019 is de bovenkant van Aqui er langzamerhand klaar voor (lees: leeg gemaakt): alleen de twee grote kikkers op het voordek en de genualieren sputterde zodanig tegen dat ik ze heb laten zitten: de moeren zitten op onbereikbare plaatsen ingelamineert. Ook de wantputtings (of is het puttingen?) blijven lekker op hun plek evenals de voetrail: die zit geschroeft en ik verwacht niet dat ik de schroeven er heel uit krijg. Hetzelfde geldt voor de scepterpotten. De hekstoel en preekstoel laat ik uiteindelijk ook zitten en dat is eigenlijk ‘luiheid’: het is een opknapbeurt, geen restauratie. En ik wil ook nog varen dit jaar.
Maar de mastvoet, schuifluik latten, buiskap bevestigingen, overuig 8 (klem)kikkers, vallieren, valgeleiders, valstoppers en aansluitingen van de mast enz is eraf. Het echte werk kan beginnen!
Het aanvalsplan
Omdat net opgebrachte Kiwigrip vrij dik is na het verwijderen van de tape ‘uitzakt’ is het logisch om eerst te lakken. Dat doe ik met 2 lagen Epifanes Multi Marine Primer en 3 lagen Mono-Urethane lak (de randvoorwaarden voor twee componenten lak – zowel mbt de atmosferische omstandigheden als vakmansschap – zijn zodanig dat ik dat als een brug te ver zie). De keuze om voor standaard wit te gaan, bij zowel de Kiwigrip als de lak, heeft een verschillende redenen: o.a. makkelijk zonder kleurverschil te repareren en de boot blijft koeler.
De Kiwigrip stel erg weinig eisen: primer is niet nodig en dekt in 1 keer. Licht opschuren met schuurpapier van 80 of 240 (maakt niet uit) ondergrond goed schoonmaken met schoonmaakmiddel/bootreiniger en gaan met die banaan. Klinkt te mooi/makkelijk om waar te zijn.
Het lakken komt een stuk nauwer: de eerste maanden staan dan ook in het teken van schoonmaken, ontvetten, repareren en schuren.
Schoonmaken
Dit was een megaklus, want 1 van de belangrijkste redenen om opnieuw te lakken was dat de boot niet meer schoon te krijgen was. Daarbij maakte ik de fout ermee te wachten tot Aqui binnen lag. En geen hogedrukspuit e.d. meer kon gebruiken , water per emmer aangevoerd moest worden en met een waterkoker warm gemaakt. Daarbij was ik net de enige die in de loods bezig was en leek het af en toe dweilen met de kraan open. E.e.a. zorgde voor een strikte: ‘schoenen uit voor je aan boord komt’ en een plan om een stofkap over de boot te maken. Ik heb verrassend veel gemak gehad van een kleine Kaercher stoomspuit. Werkte erg goed, maar schoot niet echt op.
Ontvetten
Vorige keer had ik op dit punt waarschijnlijk grote steken laten vallen en dat ging niet nog een keer gebeuren. O.a. met Epifanes polyester ontvetter heb ik tussen de stappen door de boot diverse keren helemaal ontvet. Er zijn drie oude dekbedhoezen en 2 onderlakens in stukken van ca 30 x 30 cm doorheen gegaan voor het grove werk. Doek in vieren gevouwen en steeds een paar vierkante decimeter per kant en daarna doek weggegooid.
Repareren
Vooral bij de verwijderde ramen en een paar oude kleine reparaties die niet netjes meer waren heb ik met epoxy plamuur van Wilsor en wat schuren de boel behoorlijk strak gekregen. Moest ook een beetje reëel blijven: de boot moet weer netjes in de lak maar het is geen restauratie! Achterop bij de stootrand nog wat aanvaringsschade verholpen en overbodige onderdelen verwijderd, zoals een dol bij de hekstoel (vermoedelijk ooit bedoeld voor een noodroer of wrikriem). Eigenlijk viel deze stap erg mee.
Schuren
Tsja, daar had ik heel erg tegenop gezien. Om de buren niet tot stof-last te zijn (of eigenlijk meer mijn eigen gemoedsrust) had ik met de stokken van een oude boogtent een overkapping gebouwd. Een week lang heb ik een industriële schuurmachine met afzuiger gehuurd en daar ben ik ook bijna 6 dagen lang mee bezig geweest. Kajuit, dek, kuip en romp boven de stootrand. Dat laatste was eigenlijk niet het plan geweest maar het leek me straks erg zonde als die nogal verweerde rand erg af zou steken bij mijn schitterende dek 🙂 Daarna nog een tijd bezig geweest met alle stukjes waar de machine niet bij kon… Van het oude anti slip heb ik ca 1 a 2 mm afgeschuurd en met staalborstels de groeven leeg gemaakt van vuil en oude verf. Dat ging vrij aardig maar er bleven resten achter, wat ik ook probeerde. Hopelijk blijft het straks onder de Kiwigrip ook zo goed vast zitten. Het voelde niet helemaal goed.
Gelukkig had ik in die periode ook wat hulp, want ik was er helemaal klaar mee! En mijn lichaam ook. Daarna schoonmaken/afspoelen en de hele boel weer ontvetten.
Afplakken en lakken
Een geïsoleerde loods heeft voordelen en nadelen. Het voordeel is dat het vrij lang duurt voor de winter er binnendringt. Nadeel is dat het in het voorjaar ook lang duurt voor de winter er weer uit is. Omdat de temperatuur te laag is om te lakken moet ik de geplande inhijs voorbij laten gaan en heb ik ineens heel veel ruimte in de loods, die ondanks openstaande deuren niet snel opwarmt.
Ik had serieus gedacht: ‘s morgens afplakken en ‘s middags eerste laag primer… Uiteindelijk kostte het afplakken ruime een dag en had ik ook steeds een halve dag nodig per laag (2x primer, 3 x lak). Vooral de kuip was een lastige klus. Met een dag drogen, schuurdagen van de buren en steeds weer ontvetten/schoonmaken erbij was ik ineens twee weken verder. Maar wat zag het er daarna goed uit! Het schoot misschien niet op maar door het resultaat werd mijn humeur werd steeds beter.
Tegenvaller
Toen ik de afplaktape verwijderde (ook een klus van ca 3 uur!) kwam er van de kajuit tot mijn wanhoop toch weer oude verf los uit het anti-slip profiel. Nou is de Kiwigrip me voorgesteld als een soort wondermiddel, maar hechten op loszittende verf… Maar ja, als het loskomt met afplaktape…. Jawel: ik heb de kajuit bedekt met afplaktape en dat heel hard aangedrukt met een roller en na een dag verwijderd. Niet alles maar wel het grootste deel van de oude verf was nu toch echt weg. En weer ontvetten.
Kiwigrippen
Okay, het afplakken kostte weer net zo veel tijd, maar toen: alles nog 1 keer volgens de gebruiksaanwijzing, schoongemaakt met gewoon schoonmaakmiddel/bootreiniger en afgespoeld. (Ik kon inmiddels wat royaler zijn met water want er lag/stond niemand meer in de buurt). Dankzij de ervaring die ik had opgedaan met een aantal proefstukken (ankerluik, bakskist-deksels) en een zorgvuldige planning van de volgorde waarin ik me over de boot zou bewegen, was de hele boot in twee ochtenden klaar… Aandachtspunt was dat de afplaktape meteen verwijderd moet worden omdat de Kiwigrip ‘doorzakt’ (en netjes een mm over de lak aansluit). Achteraf gezien heb ik
meer tijd gestoken in het verwijderen van de tape en de daarbij behorende acrobatische toeren en het weer schoon krijgen van mijn handen voor het volgende stuk Kiwigrip dan in het daarwerkelijke aanbrengen van de Kiwigrip. Tip: doe dit met zijn tweeën en het gaat drie keer zo snel.
Desalniettemin: Lakken had twee weken geduurd, Kiwigrip twee dagen. En wat ziet het er goed uit!
Ziet er goed uit, dank voor het delen van julie ervaring! Ik ga kiwigrippen binnen op de kajuitvloer deze winter.
Wat een werk, maar wat is het mooi geworden! Mijn waardering heb je.
Ik sta ook voor een zelfde klus (dek, kajuit en kuip schilderen en dek grippen) en overweeg sterk Kiwigrip. Zijn er achteraf nog hechtingsproblemen geweest, daar waar de oude anti-slip zat?