Kluswinter 18/19: deel 2b. Het roer inpakken

Om het mahonie houten roer zo lang mogelijk te laten drogen begin ik pas een maand voor de tewaterlating met het weer ‘inpakken’. En omdat ik mezelf inmiddels ken begin ik met een proefobject om ervaring op te doen: een nieuwe kajuit deur. Als dat in 1 keer goed gaat heb ik een mooie en erg stevige deurtje. Als het niet helemaal goed gaat kan het deurtje in de vuilnisbak in maar kan ik het roer wel goed doen. Een verstandige aanpak, zou blijken. Het deurtje is nog niet weggegooid, maar of het nog wat bruikbaars van kan maken is afwachten.

Aanpak

20190311_145442

De krimpscheur is gevuld

Met uitgebreid en duidelijk advies van polyservice in Amsterdam gaat het volgende gebeuren:

  • kieren vullen met Poly-Pox Lijm 700
  • 1 laag Poly-Pox Injecteer 
  • 1 laag glaasweefsel met epoxy (Poly-Pox THV 500)
  • 1 laag glaasweefsel met epoxy (Poly-Pox THV 500)
  • 1 laag epoxy (Poly-Pox THV 500) afwerk
  • 2 lagen Poly-Pox Pansercoat
  • 2 lagen anti fouling
20190506_105711

Het proef deurtje

Het deurtje

Het deurtje is vooral bedoeld om het werken epoxy en glasweefsel onder de knie te krijgen en te zien wat er mogelijk is, vooral bij hoeken en gaten. En hoe makkelijk je achter elkaar door kan werken. Om niet te gek (en duur) te maken stop ik na 1 laag epoxy en glasweefsel.
Het was bijzonder leerzaam en ik kan iedereen aanraden eerst zo’n testje te doen voor je iets echt belangrijks aanpakt, zeker als je weinig ervaring hebt met epoxy.

Ervaringen:

  • mengen met weegschaaltje gaat perfect, epoxy is heerlijk verwerkbaar
  • dit glasweefsel blijft niet zitten onder een al te scherpe hoek: bij roer kan ik dus nergens ‘het hoekje om’ werken
  • glasweefsel lijkt wat te krimpen tijdens het aanbrengen van epoxy, dus iets ruimer afknippen!
  • glasweefsel strak op de kleverige epoxy leggen gaat het makkelijkst met zijn tweeen, na wat droog oefenen
  • verschillende rollers en kwasten geprobeerd. vachtroller voor aanbrengen epoxy en schuimroller voor afwerken (lucht wegdrukken) lijkt het beste
  • uitrekenen hoeveel epoxy je nodig hebt en steeds de juiste verhoudingen gebruiken is best lastig en foutjes daarmee zijn vervelend tot desastreus 
  • Er blijft bij elke stap epoxy over en dat is zonde –> zorg voor wat extra dingen om de restanten op uit te smeren
  • Door de droog-maar-nog-kleverig droogtijd van 3 tot 4 uur kosten 4 lagen epoxy elke kant een lange dag
  • Epoxy stink nauwelijks kan prima binnen verwerkt worden (Pantsercoat stink wel enorm)

DSC_0017
DSC_0018

DSC_0020

DSC_0130

ondanks mengfoutje werd ook laatste laag hard, maar niet netjes glad

Het roer

Het was dus niet mogelijk om netjes het hoekje om te gaan wat vooral het netjes afwerken van de achterrand en het scharnier lastig maakte. Hierdoor moest ik het in veel meer stappen doen en werd het uiteindelijk nog een uitdaging om het op tijd voor de tewaterlating klaar te hebben. Zeker toen ik uitgerekend bij de allerlaatse laatste laag afwerk epoxy vergat te roeren…. Met krabben, aceton en schuren werd de boel uiteindelijk kleefvrij en kon de pansterlak er op gevolgd door anti fouling. Drie dagen voor de tewaterlating klaar, dat was wat krap 🙂 

DSC_0132

in de pantsercoat, klaar voor de antifouling

En passant steeds de restanten epoxy gebruikt om ander hout te beschermen, zoals de zelfgemaakte vlonderhouten traptreetjes van de zwemtrap en de steunplank van de dieseltank.

Leave a Reply

Your email address will not be published.