Vaarwel Aqui, hello Gibli

Het was best een zoektocht maar sinds een aantal weken hebben we een nieuwe boot. Een schip. Het is een Gib’Sea 33 geworden. Uit 2001 en in behoorlijk goede conditie. We gaan haar Gibli noemen, naar de hete droge woestijnwind die in Noord Afrika vanuit de Sahara naar de Middellandse Zee waait (en hier voor rode auto’s zorgt). En een knipoog naar de typenaam en eerdere reizen die we in de Sahara hebben gemaakt ;-).

De wensen en eisen voor de nieuwe boot komen van diverse kanten. Meer comfort is een hele belangrijke en dat betekent in ons geval geen helmstok meer (vanwege chronische schouder problemen), minimaal 1,91 stahoogte en 2 meter bed met makkelijke instap. Verwarming, warm water en ruime natte cel met douche. We willen er weer minstens 10 jaar mee vooruit kunnen zonder ingrijpende klussen of refits. Je weet het nooit zeker maar hoe jonger hoe beter. Ons vaargebied is relatief beperkt: Markermeer, IJsselmeer, Waddenzee maar juist ook Friesland. We maken misschien geen heel lange tochten maar verblijven wel regelmatig langere tijd aan boord. Vaak gaan (veel) windsurfspullen mee.
Dus hebben we nu een goed onderhouden boot uit 2001, diepgang van 1,50 m met binnen heel veel ruimte en stahoogte, zelfs in de natte cel. bijna 300 liter water, 90 liter diesel en zodanig gebouwd en ingericht dat je overal makkelijk bij kan, of het nou de erg uitgebreide elektrische installatie is of de motor of de afsluiters of de waterfilter: alles is goed bereikbaar. En dus ook relatief makkelijk te vernieuwen als het nodig mocht zijn. Dat was met Aqui wel even anders (al zat daar ook heel veel minder op:-)).
Als bonus zit er een uitgebreide – maar zoals ik al merk ook erg bejaarde – navigatie uitrusting, met radar, op. Actuele kaarten zien te vinden in C-Map MAx of nt+ formaat lijkt een behoorlijk uitdaging. Ook financieel.

Zijn ook al nadelen ontdekt? Ja natuurlijk. Het teak dek is natuurlijk een tijdbommetje. Dat is nog in behoorlijk goede conditie maar gaat het vrijwel zeker niet 10 jaar redden (en een boot te koop zetten met matig teakdek, weet ik uit ervaring, schrikt kopers heel erg af.
De kuip is heel erg ruim, maar dat komt mede omdat het stuurwiel wel erg ver naar achter staat. Het zitje op de hekstoel/zwemtrap moet zich ook nog wel bewijzen: ik heb mijn twijfels. Verder is de boot binnen heel ruim maar is de bruikbare opbergruimte eigenlijk toch wat beperkt. Niet in de laatste plaats omdat er twee enorme watertanks in zitten maar ook alle apparatuur, kabels, verwarming, koelkastcompressor etc best wel wat handige ruimte in beslag nemen. We hebben nog meer respect voor de super praktische inrichting van de oude Aquila en ik ga een aantal oplossingen uit die boot ook proberen toe te passen op deze boot. Gibli heeft 1 forse bakskist maar ook die wordt al voor een deel in beslag genomen door electrisch, accu’s, laders, boiler, verwarming en dieseltank. Nu ik het zo opsom is het eigenlijk bijzonder hoe veel bruikbare ruimte er nog over is:-)

De boot ligt nu in Herkingen waar we haar hebben gekocht. Plan is om er binnenkort mee op vakantie te gaan: een aantal weken in Zeeland en Zuid Holland en dan de laatste week terug naar Edam. Dat lijkt een grotere uitdaging te gaan worden dan de bedoeling is omdat de Staande Mast route niet bruikbaar lijkt door langdurig defecte bruggen. Kans is dus groot dat we aan een ‘buitenom’ via de Noordzee zullen moeten gaan geloven. Iets waar we met een boot die we jaren zouden kennen al behoorlijk spannend zouden vinden. Gibli kennen we dan 3 weken….

Wordt vervolgd

Related Images:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *