Portugal: Rio´s, wings, foils en Nortada

Laatste update 14 juni, laatste toevoegingen onderaan

Torreira is een erg leuk en mooi vissersplaatsje

6 juni:
Gisteren weer een stukje opgeschoven in noordelijke richting. Omdat er de komende dagen geen wind genoeg is om te windsurfen hebben we deze locatie uitgekozen vanwege een surfschool waar we een paar lessen wingfoilen gaan nemen. We zitten hier is het leuke vissersplaatsje Torreira in de delta van de rivier de Aveiro. De surfschool zit aan een grote waterplas in de delta, vlak bij zee. Hun kampeermogelijkheden konden we helaas niet gebruiken omdat ze alleen campers en caravans mogen plaatsen. Het is wat curieus maar tenten mogen niet omdat het een natuur gebied is… We hebben twee lessen besproken waarin we eerst met een wing op een gewone surfplank gaan leren wingen en daarna achter een boot gaan leren foilen. Misschien nemen er ook nog een lesje achteraan om toch ook een keer te wingen op een foil 🙂 Een aspectje dat we over het hoofd hadden gezien is dat er in de delta eb en vloed en dus stroom is. En om te lessen is het dan handig dat de wind en de stroom tegengesteld zijn. De les is daarom morgen om 18:00 uur…

Hanneke heeft zin om de wing op te pompen

10 juni:
De afgelopen vier dagen hebben we, naast een beokej aan het naburige Furadouro, grotendeels bij Nortada Aventura surfschool doorgebracht. Onder de bezielende leiding van Adriano hebben we eerst 3 dagen foil les gehad en was er de vierde dag een Big Air kitesurf wedstrijd.
De cursus was verdeeld in 1 dag met een wing op een groot surfboard om de wing te leren controleren dat ging bij ons allebei prima. De tweede dag gingen we op een foilboard achter Adriano zijn speedboot om de foil onder controle te krijgen en de derde dag was de bedoeling om alles te combineren. Het as enorm leuk, vermoeiend en leerzaam. Uiteindelijk leverde het mij een paar keer 15 seconden daadwerkelijk winfoilen op. Omdat het de laatste dag eigenlijk veel te hard waaide en er ook stevige golven stonden lukte het Hanneke net niet om tot foilen te komen, maar we hebben er allebei wel zin in gekregen om er verder mee te gaan! Adrinano heeft op dag 2 ook foto´s genomen maar omdat hij het erg druk had met zijn Big Air competitie dag moeten we die nog opgestuurd krijgen.
Omdat er de laatste twee dagen ´s middags een stevige Nortada opstak heb ik ook nog gesurfd. Voor Hanneke was het helaas te veel wind maar van de Big Air hebben we allebei genoten. Daarna lekker gegeten in Torreira, waar eenvoudige restaurantjes waanzinnig lekker eten serveren, de vis vaak die dag nog gevangen.

Boulevard van Furadouro

Interessante (?) wetenswaardigheid: Portugal heeft naar de rotondes in Frankrijk gekeken en gedacht: dat kunnen wij beter. We hebben inmiddels al ontdekt dat het wegennet van Portugal (Als je geen – erg dure – tolwegen neemt) niet geweldig is. De auto en vouwwagen krijgen regelmatig flinke klappen van gaten en tig-keer gerepareerd asfalt. Die niet-zo-geweldige-wegen zitten aan elkaar met rotondes. Veel rotondes. Heel veel rotondes. Tussen de camping en de 12 kilometer verderop gelegen Intermarché liggen op de meest directe route 19 rotondes. Als we geen tolwegen nemen zien we op de routeplanner (Waze, met jaren 70 dj als stem 🙂 ) dat we blij mogen zijn met 1 minuut over elke kilometer. Oftewel gemiddeld 60 km per uur.

De komende week is de wind van de kaart verdwenen en hebben we besloten landinwaarts te gaan naar een nationaal park op de grens met Spanje. Daarover later meer.

Heerlijke camping bij 32 graden
Ermida in de Serra de Geres

14 juni: Ermida, Serra de Geres
Afgelopen dagen waren/zijn erg warm. Overdag minimaal 30 graden en daarom zijn we blij dat we nu op een camping staan met heel veel schaduw. Het is een kleine camping met dito plaatsen: we hebben de voortent er niet aan want dat past eigenlijk niet. En ook hier was het zaterdag topdrukte en daarna weer erg rustig. De camping ligt in Ermida in de Serra de Geres, een natuurgebied in een laag gebergte op de grens met Spanje. Maar de omgeving doet niet onder voor hooggebergte met bijbehorende wegen. Schreef ik eerder nog over 1 kilometer per minuut. Hier is het 1 kilometer per 2 minuten. Alleen maar bochten, bochten en enorme hoogteverschillen. Heel mooi rijden maar ik zie weinig van het fantastische uitzicht.:-P
Afgelopen dagen heeft Hanneke een keer lekker gesupt op de stuwmeer van Geres. Het had ng lekkerder gekund als ik de vin niet was vergeten, maar terug naar de camping was 14 kilometer (= ruim half uur rijden).

Afkoelen bij de waterval

Ook hebben we een paar stevige hikes gemaakt. 7 en 11 kilometer. De temperatuur verhoogde de moeilijkheidsgraad wel. Maar gelukkig zat er de eerste dag een watervalletje waar je ook kon zwemmen 2 kilometer voor het eind en dat was erg lekker. Vandaag gingen we naar een ander waterval maar daar was het allerlaatste stuk van het pad afgesloten omdat ze aan het werk waren. De terugweg hebben we toen verlegd via het water dat we al kende.
Morgen vertrekken we hier en gaan we de grens over Spanje in. Waarschijnlijk richting A Coruna