De januari storm zwaait de scepter

Stilte voor de storm


Half januari trok een korte maar zware storm over ons land. Windkracht tien met windstoten tot 130 km/uur. Niet de eerste keer dat Aqui deze windkracht moest verwerken maar de windrichting maakte dat de impact ne veel groter was. Aqui ligt namelijk NO-ZW en de wind kwam uit NNW, vrijwel loodrecht op de romp. 

Het water in de haven was door de eerdere ZW-W richting van de wind al meer dan een meter omlaag getrokken en onder de zijwind lagen de boten die nog in het water lagen meer dan 45 graden scheef. Gelukkig had ik Aqui 1 box opgeschoven zodat ze niet naast de zijsteiger lag maar vrijuit heen en weer kon zwaaien.

Stilte na de storm

In eerste instantie leek de schade beperkt tot het half verdwenen afdekzeil. Helaas bleek ook dat 1 scepter(pot) uit het dek gerukt. Waarschijnlijk door de kracht van de wind tegen het dekzeil en een rondslingerende stootwil zijn de vier parkers afgebroken.

Nadere inspectie maakt duidelijk dat de parkers al behoorlijk ver weggeërodeerd waren. Alleen 1, blijkbaar recentelijker vervangen, rvs schroef was net onder de kop afgebroken en daarvan zat de rest nog muurvast in het polyster. Van de drie overige parkers was weinig meer over en de restanten waren vrij probleemloos weg te boren in het gat.

De parkers zijn alle vier afgebroken

Mogelijke oplossingen:

  1. Groot uitboren/uithollen, nieuwe polyester erin, nieuwe gaten maken en met nieuwe parkers vastzetten.
  2. bestaande gaten gebruiken en iets grotere/dikkere parkers gebruiken (en gaten in de scepterpotten dan iets groter maken).
  3. voor de twee binnenste parkers is het ook mogelijk om het gat door te boren de kajuit in en er een bout in te zetten, de twee buitenste zitten in de romp en daar kunnn waarschijnlijk langere parkers gebruikt worden om weer stevig polyester terecht te komen.
  4. de huidige gaten iets uitboren en daarin nieuwe schroefdraad maken met behulp van ‘rampamoeren’ of schroefmoeren, uit de meubelindustrie, die vaak in hout worden gebruikt.

Schroefmoeren (rampamoer)

Mijn gebrek aan ervaring met polyester, de onduidelijkheid of de oplossing sterk genoeg zou zijn – en de toch wel cruciale rol van de scepters en de zeereling – vielen 1 en 2 af. 3 viel af door de onbereikbaarheid van de dan onstane gaten in het palfond van de kajuit. Oplossing 4 leek de snelste en een van de stevigste en bood de mogelijkheid om er 1 te proberen en daarna evt nog voor een andere oplossing te komen.

De uitvoering ging in eerste instantie heel voorspoedig. De eerste twee moeren gingen probleemloos en precies op de juiste plek de boot in. De laatste twee kostte meer moeite en liepen een beetje weg tijdens het boren. Een paar millimeter en een iets grote hoek zorgde ervoor dat ik uren bezig was om de gaten in de scepterpot aan te passen. En uiteindelijk heb ik besloten om op twee plaatsen een imbusbout met ring te gebruiken op het gat omdat de bout zo ver opzij zat dat verzonken monteren niet lukte. Misschien niet zo netjes als ik zou hebben gewild, maar de scepter nu weer muurvast.

Steviger dan voor de storm

Paar leermomenten:

  • Geen stootwillen laten hangen in de winter
  • Dekzeil niet meer helemaal over de zeereling, dat vangt te veel wind.
  • Het is aannemelijk dat ook van de andere scepterpotten de parkers al behoorlijk ver zijn weggerot en deze dus ook lang niet meer zo sterk zijn als ze horen te zijn. Het wordt een afweging of ik die preventief ga vervangen (waarvan ik nu weet dat om het een goed te doen, zij het een lastige, tijdrovende klus is) of dat ik wacht tot ze het een keer begeven, als dat al zal gebeuren.
  • In de oplossing met schroefmoeren bleek het moeilijker dan verwacht om de gaten op de juiste plek en onder de juiste hoek te krijgen. Oplossing 3 is daardoor toch een serieuse optie voor de andere scepters, zeker als de boot komende winter in een loods ligt en ook het plafond er helemaal uit gaat….

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.