Kajuitvloertje

1In de kajuit van onze boot lag (vermoedelijk de nog originele) ‘teaklook’ geplakt vinylvloer. Die zag er tot voor kort nog zo goed en echt uit dat menige bezoeker op het verkeerde been werd gezet. Door de inmiddels omkrullende kantjes en scheurtje in de ‘kit’ stroken maakt niemand die fout meer en ontstond ook het idee om dit de eerste grote cosmetische klus aan de boot te gaan maken.
2Het kwam in een stroomversnelling toen ik bij de Karwei stuitte op plakbaar FlexxFloor laminaat. Met houtrelief, vochtbestendig, redelijk flexibel en waarschijnlijk goed bewerkbaar, werd het de keus voor een mooie houtvloer. Nou ja, hout-look-and-feel vloer. Bovendien maar 3 mm dik, dus de stahoogte lijdt er nauwelijks onder. Na het verwijderen van de oude vloer kwam ook idee het een wat nautischer tintje te geven door het in stroken te leggen met een kitgevulde kier ertussen. Ik bleek niet de eerste met dat idee. Dank aan de website van Moon River , want de foto’s daarop gaven voor mij de doorslag om het te proberen. Ik heb het geweten, maar het resultaat is de inspanning dubbel en dwars waard geweest.

Stap 1: oude vloer eruit
3Niet zo heel moeilijk. Het krulde al op dus ik kon zo beetpakken en verder trekken. In dunnere stroken kostte het een hoop minder kracht dan in 1 keer. Wat tegen viel was dat de multiplex ondervloer op sommige plaatsen een beetje mee was gekomen en op andere plaatsen nog veel lijmresten had.

Stap 2: ondervloer klaarmaken
5Uiteindelijk met tapijtlijmverwijderaar en schraper aan de slag gegaan en de vloer redelijk schoon gekregen. FlexxFloor vereiste een vlakke, gladde, vet- en stofvrije ondergrond: het schuren en plamuren koste behoorlijk wat tijd maar uiteindelijk had ik een acceptabele vloer waarop het spul hopelijk goed zal blijven plakken. Een flinke druppel water blijft zo twee uur liggen op de vloer en volgens de gebruiksaanwijzing is dat een prima test om aan te geven dat de vloer niet zuigend is en dus niet meer verder hoeft te worden voorbehandeld.

Stap 3: knippen (snijden) en plakken
6Het duurde even voor ik erachter was hoe je FlexxFloor het beste kan bewerken. Omdat alle planken in de lengte moeten worden doorgesneden was het een opluchting te ontdekken dat een plank na een enkele messnede (langs een stalen lineaal) aan de bovenzijde vrij makkelijk kon worden omgebogen en doorgebroken. Wel even aan de achterkant het afdekfolie van de lijm ook doorsnijden, maar verder ging het vrij probleemloos. Kleine hoekjes en rondingen blijken prima te knippen met een stevige schaar.

Stap 4: leggen en plakken
7Ik heb de kieren tussen de planken ‘op het oog’ een millimeter of 3 gemaakt. Dat is redelijk geslaagd, maar er zitten soms wel wat grotere en kleinere kieren tussen. omdat de ondervloer een ongelijke naad heeft in het midden van de kajuit is het noodzakelijk daar in ieder geval een naad te maken en zo opzij naar beide kanten door te leggen. Ik heb wat gespiekt bij de teakdekken van boten in de buurt en besloten om de buitenrand met hele planken en de hoeken verstek te leggen. Dit was door de nogal vele verschillende hoeken een behoorlijke uitdaging. Ook om het luik is dat zo gedaan.
Alleen in de buurt van de motorruimte, waar de ondervloer wat aangetast is door olie-achtig bilgewater, plakte de vloer niet voldoende uit zichzelf en heb ik wat extra Bisonkit gebruikt.

Stap 5: kitten
8Dit was een grotere klus dan verwacht en vooral een van heel veel geduld en nauwkeurigheid. Eerst heb ik de planken met schilderstape afgeplakt. Vanwege de verschillende richtingen van de kieren, het feit dat je zelf ook ergens moet zitten en de droogtijd van de kit, is het kitten uiteindelijkin drie stappen (dagen) uitgevoerd.
Het tapen kost een hoop tijd om nauwkeurig te doen. Daarna met de kitspuit (zwarte Sikaflex) en dunste mondstukje een mooie sliert in de kier gelegd. Die vervolgens met een plamuurmes platgedrukt en evt een beetje beter verdeeld. Tot slot met mijn vinger (gedoopt in water met veel afwasmiddel) in een vloeiende beweging de voeg ingedrukt. Na wat experimenteren bleek een droogtijd van ca 15 minuten voldoende om de tape zonder slierten weg te kunnen halen. het verwijderen van de tape was een atletisch monnikkenwerk: steeds heel goed oppassend dat er geen kit aan mijn handen bleef zitten en soms half ondersteboven op een bank hangend en een grote zak open klaarhangen om meteen elke reep tape in te kunnen gooien.

Afwerking
Het luik, in het verleden brond van ergernis omdat het doorboog, de randen uitstaken en het er lelijk uit zag, is nu juist een eyecatcher geworden. Nieuw en verstevigd en met een mooi verzonken til-oog. Misschien maak ik die nog wel op nieuw, iets beter passend en met een kitvoegje.

Conclusie
9Het koste uiteindelijk minstens twee keer zo lang als verwacht om het uit te voeren. Vooral omdat je op een boot werkt en niet in een werkplaats. Het is wel goed voor de conditie, zeker toe de kajuit trap er uit moest om eronder te kunnen plakken en kitten. Als ik gewoon de grote platen had gebruikt en niet de kitstroken erin had gemaakt was ik drie volle dagen sneller klaar geweest. Aan de andere kant heb ik de kieren tussen de planken nu ‘op gevoel’ gelegd en ben ik – voor mijn doen – vrij makkelijk geweest in het accepteren van onvolkomenheden. 10Eigenlijk is het resultaat al beter en mooier dan ik ooit voor ogen had gehad. Inmiddels zijn we met de boot op vakantie geweest en had ik, elke morgen als ik mijn ogen open deed en de vloer zag, meteen een grijns op mijn gezicht.

1 Response

  1. Thomas says:

    Bovenstaande namaak teakvloer (geplakt) hebben wij ook in onze kajuit. Nu is deze vloer inmiddels al heel wat jaartjes oud, en zouden wij deze ergens nieuw willen kopen…echter kom ik de versie nergens meer tegen.
    Weet u wellicht hoe men dit soort namaakteak plakvloeren noemt? Of waar het te koop is?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *